Rotterdam is zonder horeca maar een dode stad

07 januari 2021
Rotterdam is zonder horeca maar een dode stad

De horeca wordt hard getroffen. Maar hoe staan de zaken er nu echt voor? Is positief blijven na zeven maanden coronacrisis nog wel realistisch? Twee Rotterdamse horecaondernemers vertellen.

Met zaken als Café van Zanten, NRC, Sijf, Het Zalmhuis en de Sugo-keten (gezonde pizza’s) zit Herman Hell normaal gesproken niet stil. “Ik verveel me nog steeds niet, maar de inhoud van wat ik doe is totaal anders.” De coronacrisis vraagt om creativiteit en snel schakelen. “Het is zoeken naar een manier om te overleven.”

Make-it-yourself

Bezorging, afhaalmogelijkheden en make-it-yourself boxen. Er zijn voorzichtig nieuwe manieren gevonden om gasten te blijven bedienen. “Bij Sugo was bezorging een ondergeschoven kindje, dat zijn we nu goed aan het uitrollen. Natuurlijk behaal je niet dezelfde omzetten, maar we houden de ovens draaiende en ons personeel aan het werk.”

Impact voor iedereen

Turbulent, noemt Herman het jaar 2020. “Als ik nu door Rotterdam loop denk ik; deze stad leeft niet. Een stad zonder horeca is als een stad zonder hart.” Van de 375 personeelsleden heeft hij noodgedwongen een derde moeten laten gaan. “Je hebt geen keuze. We hebben tijdens de eerste lockdown geleerd dat we te weinig contact hadden met onze medewerkers. Daarom laten we wekelijkse gesprekken nu doorgaan, ook al is er niets te bespreken.”

Sociale contacten

De crisis heeft impact op vele vlakken. “Personeel en leveranciers zijn van ons afhankelijk. Niet alleen vanwege het geld, ook vanwege werkplezier. Sociale contacten worden gemist. Ik besef nu pas hoe ver de verantwoordelijkheid van een ondernemer reikt. Dj’s kunnen hun creativiteit niet kwijt, barkeepers ontvangen geen telefoonnummers meer. Daar heb ik nooit bij stilgestaan.” Herman wil graag een lans breken voor deze groep. “De aandacht gaat naar de ondernemers, maar deze groep heeft het ook zwaar.”

Veel geleerd

De afgelopen zeven maanden heeft Herman meer geleerd dan de twintig jaar ervoor. “Alles was altijd ingericht op groei. Nu leer je de andere kant van de medaille kennen.” Momenteel moet hij naar eigen zeggen ondernemen met handboeien om. “Regels veranderen soms wekelijks. Je moet je blijven aanpassen. Ook al zouden we begin 2021 weer open kunnen, dan is dat nog met restricties. In NRC kan normaal duizend man, als er dertig mensen zitten kan ik niet diezelfde beleving verkopen.” Toch probeert Herman positief te blijven. “Horeca bestaat al meer dan tweeduizend jaar. Pandemieën, oorlogen, we hebben alles overleefd. Als corona voorbij is, denk ik dat het levendiger wordt dan ooit. Dat was na de pandemie in 1918-1919 ook zo. Iedereen nam alles maar voor lief, straks is de echte waardering voor de horeca terug.”

Doorbijten

Ook voor Tony Carbonaro is het al maanden doorbijten. De eigenaar van Club Munch moest al in maart de deuren sluiten. Totaal overdonderd was hij. De programmering voor april en mei, de goede tijd voor clubs, stond al klaar. “Onze promotie draaide op volle toeren.” De hele business ligt nu al maanden op zijn gat. “Natuurlijk hebben we geprobeerd om iets te bedenken. Maar het is heel moeilijk als er bijna niets mag. Wij hebben bijvoorbeeld geen keuken die we nog kunnen gebruiken.” In juni was er een lichtpuntje. Horecagelegenheden mochten open. Eerst voor dertig man, daarna voor honderd. “Later werd het aantal gasten berekend naar het aantal vierkante meters. We mochten 150 man binnen hebben, normaal is dat 850. Het was totaal niet rendabel, maar toch. We huurden tafels en krukken, zodat iedereen kon blijven zitten. Dansen aan de tafel mocht. Diehard stappers kwamen en waren dankbaar, er hing een goede energie.”

Aan tafel dansen

Toen het aantal besmettingen weer opliep, zag Tony de bui al hangen. “Bij eerdere controles was alles goed, maar ineens mocht er ook niet meer aan tafels gedanst worden.” Vier uur lang stilzitten in een club is niet te doen. “Dj’s wisten zich geen raad meer. Normaal zwepen zij het publiek op, maar dat mocht niet meer.” Na zes weekenden gingen de deuren weer dicht.

Schulden lopen op

Sinds half augustus komt er geen euro meer binnen, maar de kosten lopen ondertussen wel door. “Er zijn regelingen, maar er is geen maatwerk. Ik krijg een tegemoetkoming voor vaste lasten. Dat is € 20.000 voor vier maanden, alleen mijn huur is in vier maanden al het dubbele. Gelukkig zijn de Belastingdienst en gemeente coulant en kunnen betalingen worden uitgesteld. Mijn schulden lopen wel hoog op, daar moet ik straks weer jaren voor werken. Ik heb eerder magere jaren gekend, maar nu is echt alles onzeker.”

Dikke investering

‘Maar als ondernemer heb je toch een buffer?’, hoort Tony mensen zeggen. “Dat klopt ook wel, maar wij hebben vorig jaar in november de hele club verbouwd. Ik had net de sprong gewaagd met een dikke investering.” Toch is Tony nog niet helemaal in paniek. “Extra pakketten zijn voor clubs echt nodig. Maar zolang iedereen coulant blijft en het motto ‘we moeten het samen doen’ in stand blijft, komt het wel weer goed. En gelukkig weet ik dat je in deze business naast serieus geld verliezen, ook serieus geld kunt verdienen.”

Het nieuwe normaal

Het dragen van mondkapjes en heel veel onzekerheden vormen het nieuwe normaal. Hoe stuur je een onderneming als de voorspelbaarheid is verdwenen?

Voorspelbaarheid is een belangrijk onderdeel van ondernemen. Daar worden immers de inkoop, je kapitaalbehoefte en het personeelsbestand op afgestemd. Maar wat moet je doen als de wereld om ons heen onvoorspelbaar wordt? Een piloot die dagelijks van Amsterdam naar Milaan vliegt bouwt ook op een hoge mate van voorspelbaarheid. Toch moet iedere vlucht worden voorbereid. Niet vanwege nieuwe omstandigheden, maar om klaar te zijn voor onvoorspelbaarheden. Op die momenten wordt de piloot ondersteund door procedures én door mensen op de grond die de juiste beslissingen nemen.

In deze onvoorspelbare tijd is goede ondersteuning zeer welkom. Schreuder Verzekert is uw risico-adviseur en staat continu in contact met verzekeraars. Wij zijn úw mensen ‘op de grond’ en staan klaar om te helpen. Bel ons gerust als u vragen heeft: 010-2772000.

Meer informatie?